Nå, men skriv om VH iaf och dra iväg det privat isf. Jag är definitivt intresserad!! Växter och vad de kan göra för skillnad är kul. :D
Gasa ut ammoniak är kanske grejen. Tål att tänkas på, men med fisk tar man iaf en risk med att låta det ens gå till ammoniak. Svår balansgång där, tänker jag. Har inte testat tillräckligt där alls. Vet inte om jag ens kommer göra det, ammoniak är inget jag vill jobba med alls.
Mm, ska kolla det med kolsyra/karbonatsystemet i morgon, om jag kommer ihåg det. Blev lurigt, helt sant, så det är verkligen något att bita i!!
Det med materialet du beställt, tänker du köra det som "omvänt fluidised bed", dvs med flytande filtermaterial? Klart enkelt grej att "lägga till" i redan befintliga saker. Vattenflödet finns redan ofta, så något som flyter runt och blir filter är lätt att lägga till. Har inga bra tips på verkligt billiga filtermaterial här, men i relation till pris och funktion så är Zoo Zajacs biobollar det bästa jag hittat hittills. De flyter och funkar bra i en vattenström, så långt har jag testat. Finns bättre, jepp, men inte i relation till pris av det jag hittat hittills.
Får verkligen tillägga en mycket stor ursäkt till Danne, som startade tråden... vi är grymt off topic. Hoppas det inte gör för mycket, jag uppfattade frågan som rätt öppen - och vi rör oss iaf fortfarande kring filtrering!!
Hilsen,
/P