Jag var o kikade på Byggmax igår kväll o det finns ju verkligen ett antal olika material att välja på. Om man tänker sig att klä insidan med vanligt fönsterglas, krävs en fast ram som inte ger efter. Det kan man väl rimligen få med kraftig spånplatta eller grov byggplaywood.
25 mm plywood kostar under 500 för en stor skiva som räcker för mig, och spånplatta ännu billigare. Plywooden kändes helstum i den grovleken, och eftersom den inte ska bli fuktig så lär väl den styvheten bestå.

Vinkelstag i aluminium kostar bara typ 150 kronor för tre meter, och kan då användas som förstärkningsstag både i runtom och över kanterna om man skulle behöva.

Tunt vanligt fönsterglas i 3-4 mm klarar väl rimligen också en mindre buktning utåt eller inåt om det skulle hända med för "mjuka" väggar i omgivande ramverk? Jag byggde ett akvarium med bara 6 mm glas som var 150 cm långt, och det buktade närmare 5 mm på mitten.

Frågan är om man skulle limma glasskivorna mot innerväggarna av plywood/spånskiva, eller om de skulle ha en friktionsmån som då ger lite utrymme för sättningar.

Och - blir det billigare att köpa 25 mm grov plywooden och klä den med epoxy utan glas invändigt?

Min EVENTUELLA tank ska i så fall vara en triangulär eller romboid sådan, som ska passa in i ett hörn i rummet. Frontrutan lär bli 150 cm, och gavlarna blir runt 110-120 cm.