bossep skrev:Hej,
Nu är gubben i Guatemala tillbaks framför datorn med högen på skrivbordet och in boxen…
Jag tror ni har bra koll på det hela och håller med om att det är för mycket fart på vattnet.
Lite observationer.
Gör som Mats säger och borra upp hålen i stril röret. Detta kommer att ge mer flöde mindre tryck och lägre vattenhastighet igenom dessa.
Tänk så här:
Stort hål lågt tryck mycket flöde och låg vattenhastighet.
Litet hål högt tryck och hög vattenhastighet.
Du kunde kanske göra en strumpa av filtermatta och trä den över strilröret? Kan du få tag på rör av samma dimension utan att öka klirret i Eheims kassakista?
När jag bygger högflödessystem använder jag botten för att fördela flödet. Om inte detta går använder jag typ Hamburgerfilter men på utblåset. Båda modellerna ger dig mindre l/min/cm2.
Oroa dig inte så mycket för ytcirkulationen! Det funkar ändå! Det är ofta bra att ha el lite lugnare yta på vissa ställen. Om du får till ett vattenfall över den övre modulen som Mats säger kommer det att funka bra. Du fördelar flödet nått sånär över akvariets längd och inte brädd.
Om du får ordning på vattnet kommer firrarna att visa sig mer och använda hela akvariet!
Tack för svaret, alla de idéerna funderar jag redan på. Vill bara få det rätt från början så jag har inte bestämt mig för vilken än.