Micke_A skrev:Vad jag undrar är, finns det nå´n som tycker att en paroonhaj (en stirrig, aktiv och snabbväxande mal, med en vuxenstorlek på 2-3 meter) är en lämplig akvariefisk? Och kan nå´n på det här forumet ärligt säga att de har poolen som behövs för att den ska trivas och må bra? Om nå´n som inte har det (vilket ju känns rätt troligt), ändå har skaffat en eller flera parooner, så undrar jag varför? För att denna "nå´n" anser sig kunna ge paroonhajen ett bra, långvarigt hem?
Och att hålla fiskar i "burkar", det finns grader i helvetet...
Jag är helt enig med dig! jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt att hålla fiskar under "omänskliga omständigheter".. jag älskar fiskar.. det värsta jag vet är att se fiskar på blocket som mår dåligt.. jag vet max 1 person i sverige som kan ge en paroon ett bra hem.. i förhållande till hur många som säljs per år är detta rent jävla vansinne.. jag hatar djuraffärer som tar in 20 parooner som de säljer som "erbjudande med deras 60L".. det får mig att vilja spy! jag skulle aldrig ha en paroon.. Men.. det är just påhoppen jag vänder mig mot.. Det finns INGEN, INTE EN ENDA PERSON med lite erfarenhet som faktiskt sitter och rekommenderar parooner eller rtc'er till någon med ett litet 720.. Vi försöker motverka detta så gott vi kan.. men om det däremot skulle visa sig att någon köpt en rtc eller paroon försöker vi ge hjälpa den personen att antingen få fisken vidare till fjärilshuset/universeum liknande eller helt enkelt se till att den inte blir matad med flingfoder eller köttbullar..
Jag rekommenderar aldrig stora rovmalar till någon som inte har kar för det och aldrig någonsin paroon, jag har inte sett någon rekommendara paroon över huvud taget..
är det någon myt att vi alla har paroonhajar? jag vet 1 person på hela MFK som har parooner och det var en räddning..