Den första är Hornsärv, Ceratophyllum demersum. Busenkel. Med lite gödning kommer den att vara segast (och snabbast) av de du har.
Osäker på den andra. Lobelia? Samolus? Rorippa? Ingen av dem är riktigt bra akvarieväxter iaf.
Tredje är en ormbunke jag glömt namnet på. Klar terrarieväxt, kommer att dö under vatten.
Fjärde är en Dracena, en övervattensväxt. Kommer också dö under vatten.
Femte är en Anubias, men minns inte artnamnet. Iaf, den varianten är verkligen inte snabbväxande och kan ha svårt att ta sig i akvarium öht.
Sjätte ser ut som en svärdsplanta som ställer om sig från emers till submers växt (om det är plantan i hörnet du undrar över). Kan ev. vara E. bleheri, men det syns dåligt. En bra växt, brukar funka ok i de flesta akvarium.
Sjunde tror jag är en Myriophyllum av något slag, men den ser inte ut att trivas särdeles bra. Generellt lite svårare växter (om det är en sådan), men väl värda att prova - grymt snygga om de tar sig.
Åttonde tror jag är Lysimachia, men är tveksam.
Nionde är definitivt en Lilaeopsis, men osäker på art. Långsamväxande och rätt krävande släkte.
Tionde är Vallisneria, oftast mycket tacksamma akvarieväxter. Brukar dra iväg rätt fort. Skickar utlöpare från bladbasen. Den vanligast förekommande är V. spiralis, men det finns en del olika varianter av den. Kan bli rätt hög, över metern är inte ovanligt.
Hilsen,
/P