lillfrasse skrev:Av alla akvarister jag känner kör ingen med kolfilter det är nig inte så vanligt i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.
Tja, vi kanske har olika kompisar du och jag! Kan du upplysa mig om vad man ersätter kolfilter med nu för tiden? Ingen är för gammal för att lära sig något nytt!
Så du menar att vattenverket skulle ljuga och skita i och skriva ut vad de tillsätter i dricksvattnet. Nu vet jag inte om du varit på ett vattenverk men de har järnkoll på vad de gör med vattnet och hur mycket råvatten de tillsätter och hur de blandar upp det.
Hmmm, Vad de har i normalt har de nog koll på och att vad de tillsätter inte är skadligt för människor. Men vid kris situationer och exempelvis reparationer går så vitt jag vet ingen kommun ut och meddelar vad de tillsätter eller i vilka mängder.
Du ger en väldigt tvetydig bild av dit kunnande i denna tråd.
Jag hade inte för avsikt att diskutera avancerad vattenkemi eller hightech lösningar i den här tråden. Bara försöka hjälpa en vanlig akvarist med frågan om vattenberedningsmedel.
Du kan ju starta en ny tråd och ställa mig till svars för allehanda dumheter från min sida!