MVN skrev:
citerar deras hemsida: för en produkt

"Ett litet, lättplacerat vattenfilter med en separat tappkran för att rena dricksvattnet. Använder metoden omvänd osmos med fyra olika membran/filter som vattnet passerar genom. Renar även bl.a. salt/klorider, nitrat, nitrit och metaller."

Produktbladet: I produktbladet framgår det att det är kolfilter före och efter osmos processen. De använder reversed osmos för att ta bort ammoniumet som kolfiltret ger om kloramin finns. Framgår inte jättetydligt för de skriver bara klor men det är rätt klart varför de har RO efter kolfilter.

Kloraminanvändningen vs ammonium är en intressant diskussion om vilket som är värst. Fiskar tar upp kloramin direkt i blodet så de kan dö av syrebrist. Ett citat från PatrikMalmö (på ciklid.org) har hittat från ett annat forum (inläggen från orginalforumet är borta):

"The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."

Har man växter tar dessa hand om ammonium, så låter man vattnet stå och lufta sig innan med växter slipper man mycket problem. Tyvärr skapas andra för växter suger åt all näring och spårämnen... Har även för mig att karbonater används och kan sänka kh till sist.

Tack för info!
Ja att man använder kolfilter före RO är helt vedertaget av många anledningar men hela kloramin biten tål nog att diskuteras vidare.

Patrik måste nog betraktas som en Guru inom vatten och akvarier och jag vet att han har massor med intressanta synpunkter. Skulle vara kul om han klev in i diskussionen. Tyvärr har jag ganska fullt på mitt bord just nu så jag har nog inte tid att ge mig in på alltför vetenskapliga analyser. Men min kollega är kemist med inriktning på vattenrening och klorföreningar så det finns kanske visst hopp att vi kan reda ut det här. Det enda jag med säkerhet kan säga är att ett välfungerande kolfilter kan REDUCERA mängden kloraminer.

Vad jag tror är att många förväxlar användandet av aktiva kolfilter i ett akvarium och på tilloppsvattnet.

Jag håller med om att kolfilter i akvariet endast har ett begränsat användande då det snabbt blir förbrukat och troligen tar bort en massa grejor vi vill ha kvar i vattnet.

Håller med om att kombinationen växter/alger och fisk är mycket bra och skulle råda bot på mycket av problemen inom hobbyn! Vad det gäller Ammonium/Ammoniak tror jag det finns en hel del att klargöra och studera.

Min hypotes är att fiskarna skadas av detta redan innan växterna tar hand om det och i fallet Ammoniak det avgår till viss del till luften via gas utbyte vid ytan. Jag TROR också att detta till en del är orsak till fiskdöd vid relativt snabba Ph svängningar exempelvis vid vattenbyten. Men det är en annan historia.