Hej Johan och alla andra
Tack för att du påminde mig om min gamla tråd. Nästan ett år sedan jag startade upp mitt 720L.
Vad har hänt under året då?
Efter ett drygt kvartal så drabades mina plattisar av flagelatter. Det tog ganska lång tid innan jag fick bukt med problemen men till sist så gav det med sig. Jag tappdet två diskusar och en annan var kraftigt medtagen. Den medtagne lever fortfarande men har slutat växa. Än så länge så får den gå kvar. So far alttså 8 av tio kvar.
Lagom till sommaren så började ett röd turkos-par, ett par bestående av en röd snackeskin/blå turkos samt ett par av röd turkos/cobolt att leka kontinuerligt. De fick ofta larver och någon gång då och då frisimmande yngel.
Detta ledde till sist till att jag började att spana efter kuber för att försöka dra upp någon kull.
Först hittade jag en 50*50*50 kub och en tid senare två stycken 55*55*55 kuber inklusive ställning och filter.
Jag började med att försöka odla på mitt RT-par och efter en tid så började de att leka. Det tog några gånger för dem att få till det till frisimmande yngel. Då kom nästa bakslag. Mina kuber har svart silicon och detta verkade som en magnet på de frisimmande ynglen. När de skulle hitta föräldrarna så "tog" de fel på färäldrarna och siliconfogarna. Efter lite funderande så provade jag att sänka vattennivån ordentligt vid nästa lek och nu funkade det bra för ynglen att hitta föräldrarna.
Fram till nu har jag dragit upp två kullar till ca 6-7 cm och har en tredje på gång som just nu är på väg att bli 5 cm.
Så för att samanfatta läget på diskusfronten så har jag 6 stycken blandade diskusar i 720L. Ett lekpar RT i 165L kub. En kull med ca 4-5 cm yngel i 165L kub. Den tredje kuben har jag hittils bara haft som vattenberedningskar och i beredskap om jag skulle behöva ett karantänskar.
Övriga fiskar i 720L är i princip desamma som tidigare. De bolivianska fjärilscikliderna och nyckelhålscikliderna leker lite då och då. Ancistrusarna förökar sig kontinuerligt så jag har säkert 20 stycken nu i blandade storleker. håller algerna på en aldeles lagom nivå.
Pansarmalarna är fortfarande av lite blandade sorter och ca 30 stycken. Några lever sitt liv bakom bakgrunden hur de nu har kommit dit. Tyckte jag var noga när jag satte dit den men det finns tydligen någon springa.
//Roger