ilzetas skrev:
Jag har samma erfarenhet som du angående fin sand och problem att slammsuga botten. När jag hade klogrodor så ska dom ha fin sand och jag lyckades inte dammsuga så där fint som jag kan i vanligt grus. Jag frågade på zooaffären, men dom förstod inte problemet, för dom funkar det hur bra som helst.

Så kanske är det en ren teknik-fråga? Du och jag har fel teknik. Jag fick aldrig till det i alla fall och numera bor bara fiskar i våra kar, inte grodor.

Mvh, Carina

Jag fick höra förut att jag har för många fiskar i akvariet. Isf är inte det heller medvetet =O(. Då jag "dum som jag är" lyssnade på djuraffären och de sa att det inte var några problem.

Min hävert är lite sisådär, jag får suga ordentligt för att det ska börja rinna ut vatten ur slangen och då tar den mest bara upp vatten och sand, inget av matresterna och bajset. Håller jag häverten å andra sidan för långt från sandytan så suger den inget alls.

Har provat att bara ge foderkulor till fiskarna, men de rör inte dom överhuvudtaget. De spottas bara ut och blir kvar, så det är flingfodret som har fungerat bäst.