Uppdatering 2011 01 11
Skrev en lång post i gårkväll men hade problem med uppladdningen av bilder. Är det fler som har problem över 800x600 och/eller 400 kb?
Nåväl here we go again!
Det har hänt en del senaste månaden. Det synliga är att det blivit lite växter och alger i burken. Tidigare var det bara en snygg algmatta på stenarna. Detta var lite trådalger av okänd sort som åkte i och försvann lika snabbt. Men några dagar var stenarna täckta av en snygg matta! Tyvärr håller dessa på att försvinna. Set som växer i burken är hornsäv och vattenpest samt en grön trådalg av typ Spirogyra sp. Eller/och Oedogonium sp. Det är det gröna molnet som kanske syns på bilden nedan.
Något intressant hände när jag stoppade i växterna. Fiskarna har inte på något sätt brytt sig om den ökande svärmen med yngel. Men på morgonen efter att växterna åkte i fans det inte ett litet yngel kvar.
Jag observerade att de större fiskarna rätt som det var satte efter ett av de större ynglen som en vargflock. Det hela liknade feeding frenzy bland hajar. Nåväl nu är lugnet återställt och lite nya yngel simmar runt.
Nu är också det hela en komplett biotop även vattnet är från sjön! Fick det att fungera after lite filtrering genom sand.
Bild texter:
Så här ser det ut nu
Så här såg det ut för en månad sedan.
Detta är det två arter jag har. Den stora är en Poeciliopsis gracilis men vad är den mindre? Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Som jag meddelat tidigare hittade jag inga hanar av någon av arterna bara 100 % honor.