Flaxss skrev:angående fiskarna som du inte hittar hanar till, kan det inte vara så att dom paras med en annan arts hanar ? det förekommer ju bland molly. Poecilia formosa gör ju detta bland annat, att dom parar sig med spetnosmolly och segelfensmolly dock sägs det ju också att dom inte blir befruktade av andra hanar utan att dom Poecilia formosa ger klonade avkomma och då bara honor.
för om det är en introducerad art, så kanske dom bara släppt i honor, som sedan parats med andra arter/släkten.
och väldigt vackra levandefödare du hittat
Mja, vet inte om så är fallet men visst allt är möjligt. Men jag TROR att det här med korsbefruktning inte är en stor grej i det vilda. Eftersom mina honor är av 2 sorter så tror jag mest på lite andra teorier jag leker med. Fisken har inplanterats för länge sedan och de ser inte ut att vara några konstiga hybrider. Jag får helt enkelt ut med nätet igen! Men på andra platser.
Klimat och eller vattenförhållanden. Fiskarna delar helt enkelt upp sig i han och hon grupper för att reglera yngelproduktionen.
Hanarna söker sig till exempelvis djupare vatten medan honorna går kvar vid stränderna där det finns mer mat för ynglen.
Det dör av en massa hanar och sedan föds det mera hanar senare. Det måste finnas någon anledning till förådsbefruktning. Vet du Kensa?
Vad jag tycker är intressant är att det inte bara är en art utan minst 2 där honorna blandar upp sig.
Vackra och vackra vet jag ju inte! Normalt ser de ut som guppy honor. Antingen så är mitt ljus rena skiten eller så händer det något med blixten som trollar fram färgerna på bild.