åheim skrev:Ja jag ville bara få bekräftat hur du tänker och jag har läst om detta på en sida av "Dietrich" nånting... där fanns också formler för att räkna ut vilken cirkulation till den mängd och yta av filtermaterial man hade! Hittade sidan och jag vet inte vem som skrivit den men Jan Rigter har översatt den iallafall: http://www.janrigter.nl/mattenfilter/ Det som förbryllar mig är att filtergurun Lasse har en helt annan inställning, han förespråkar en jävla skjuts genom mattan så att gammal biofilm spolas bort och endast en fräsch och tunn biofilm återstår, vem ska jag tro på, tro på, tro på när, när tro på när att är så här....:(;)
Om du lyssnar på vad diverse Gurus som Lasse och Patrik så tror jag att det viktigaste är hela systemet inte att man stirrar sig blind på bara en del.
Mina siffror baserar sig mest på stora aeroba och anaeroba filter och råkar överensstämma med länken du hänvisar till viken är mycket bra tycker jag. Det skiljer sig lite inom detta då inom mitt fält återcirkulering är en lyx man kan bara köra vattnet rätt igenom och då skall man vara rädd om den bakterieflora man har. Detta gäller förståss avloppsrening av olika slag. Dricksvatten rening blir ofta ganska likt ett akvarium men man har inte lyxen att kunna byta vatten eftersom man då arbetar med det vatten som akvarister byter med! Så jag kan naturligt vis vara helt ute och cykla!
Exempelvis kanske man skall ifrågasätta hur bra biologiska filter mattorna är! Som jag tror Lasse säger så täpper gamla döda bakterier till för yngre friska och då måste de gamla bort. Detta får man hjälp med om man inte har linjärt flöde, som i till exempel ett mattenfilter. Därför kan biobollar, kuber och fluidized bed vara mycket bättre. Eftersom man river bort gammal biofilm hela tiden.
Om man nu av olika anledningar vill ha linjärt flöde tycker jag att man skall ha 2 typer av filtermatta. En finporig som man gör ren ofta som mekaniskt filter som man gör ren ofta. Sedan ett grovporigt som biofilter. Då slipper man en massa mulm som tillsammans med döda bakterier bildar filterkaka. Gör man så får man ofta en fin grå biofilm och de döda bakterierna spolas ofta bort med även en låg hastighet på vattnet.
VisualDarkness skrev:"Dagar har blivit till år
fast tiden står still i cellens mörka vrå
sitter här för att förstå
att min ideologi är helt fel väg att gå
TRO RÄTT, TRO FEL"
Eller ju mer man tror att man vet, ju mer vet man att man inte vet!