defdac skrev:Dom är både alg och bakterie, och jupp dom triggas av ammonium som alger.
Då är det något med nitrattestet som inte stämmer, om du inte har något nitratreducerande material i det (Zeolith?). 80 ppm på 1000 liter är 0,08 ppm per liter nitrat. Filtervolymen max 10 liter gissar jag så nitrathalten ska max kunna ha sjunkit 0,8 ppm NO3 efter filterrengörningen förutsatt att kranvattnet är helt fritt från nitrat.
- OK, kanske testet är knäppt, dock alldeles nyköppt och ngt nitratreducerande har jag inte i. Filtervol är nog ung som du säger, det är en Fluval FX5 som drar runt 3.000l/h. Har precis mätt igen, efter att igår tillsatt 1tsk KNO3. (Det var alltså efter mätningen där det fallit till 40). Har precis mätt igen och NO3 ligger återigen på knappt 80, men som sagt då har jag tillsatt KNO3 däremellan, kan dock inte bedömma hur mycket 1tsk KNO3 höjer NO3 i 1.000 l, det kan nog du bättre..
Cyano klarar visserligen 0-nivåer av nitrat till skillnad från andra alger/växter men det är inget dom föredrar. Hade det varit 0-nivåer av kväve hade växterna stått helt stilla i växten och varit bleka som sjutton.
Cyano är dessutom inte känslig för höga nitratnivåer, så KNO3 har ingen direkt negativ verkan på Cyano sålänge inte akvariet är sjukligt kvävebegränsat.
Nej, varken GT eller mörkläggning löser grundproblemet (ammoniumsvängningar). Men som jag skrev tror jag du redan haft en ammoniumspik, dvs skadan var skedd för länge sen och du har sannolikt bättre förhållanden redan. Speciellt om växterna växer bra. Dom suger upp ammonium bättre än filtret - om det inte är så att du har något nitratreducerande material i filtret, typ Zeolith.
Ja som sagt, jag får nog ge det lite tid. Java mossan är lite blekare/gulaktigare än den friskt gröna jag skulle önskat samt att även den har cyano på sig. Hur gör jag för att inhoga bilder i detta ?? Se även min kommentar ovan i citatrutan..