Hej.

Vad är då en STOR fisk i LITET akvarium? Med tanke på Kjells akvarium (600x250x60?cm) där han hade stora arowanor på 1meter borde något gränsvärde vara... 1cm fisk i 6x2,5x0,6cm // 10 cm fisk i 60x25x6cm// 20 cm fisk 120x50x12 cm hänger ni med på mitt tänk?

Trots detta blev jag "påhoppad" (vilket forum tänker jag inte skriva för det hör inte hit) när jag höll en Arapaima gigas på 10cm i ett juwel 120 (ca 60x40x60/ LxDjxH) trots att den hade mer simyta än en aro på 100 cm i ett 600cm kar. Varför? Säkert för att fisken KAN bli stor, men det var inte en för stor fisk i ett litet akvarium.

Jag kan inte fakta i ditt fall utan ger istället ett generellt svar.
Nej det är inte djurplågeri att hålla ett yngel av en stor fisk i ett mindre akvarium. Vad som jag anser är fel är att många köper fiskar som de inte kommer att kunna hålla när fiskarna blir större. Kontentan av deras akvariehållning är att de bara tänkt att hålla fisken en kort tid - sedan blir det antingen djurplågeri eller så avlivar de fisken. Har man fiskar måste man ju ändå kunna veta att man ge fiskarna ett bra och långt liv.
Samma regel gäller självklart inte bara för jättefiskar utan för ALLA arter - men självklart är det svårare att hitta hem till fiskar som behöver ett akvarium på 10.000 liter än ett som behöver ett på 500 liter.

Visst några som har stora arter har löst detta genom att i förväg göra avtal med t.ex. offentliga akvarier att de skall ta över fiskarna när de har växt ur deras akvarier och detta är ju en kanonbra deal. Vad som däremot inte är bra (och som jag nämnt tidigare i tråden) är att de som har offentliga akvarier inför myndighter och i TV pratar om hur oansvariga folk är som skaffar sig djur som de inte har plats för och istället ringer till dom och försöker tjata på dom om att de skall ta över dom. Detta skadar hobbyn och om dessa oansvariga människor fortsätter att göra så är det en uppenbar risk att myndigheterna kommer med förbud som helt stoppar stora arter och det vill vi ju inte någon av oss. Detta skulle ju även slå hårt mot de som har denna typ av fiskar men som har plats i sina akvarier och sköter sina fiskar på ett bra sätt.

Så visst - håll gärna stora fiskar men se till att du då VET att du har plats för dessa fiskar i tillräckligt stora akvarier när de växer till sig.