Akvarium som hobby

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvarium som hobby[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Schiötz, Christensen (redaktörer)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: finns ej längre, 10kr på loppis[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 1975 (första utgåva 1970)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 91-37-05814-2[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Detta är mer ett lexikon eller referensbok än en bok som man njuter av. Layout och bilder är direkt tråkiga. Men å andra sidan så är de olika kapitlena mer ingående än många andra böcker. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ett avsnitt som jag särskilt uppskattar är det inledande kapitlet ”Fisken – zoologiskt sett”. Kapitlet diskuterar evolution, naturvetenskapens systematisering, samt kroppsformer etc. Detta är ett avsnitt som man inte sträckläser, och som man inte heller kanske läser för att få inspiration till sina egna akvarier. Det är dock intressant och man kan återkomma till det för att revidera egna tankar. Likaså är det med kapitlet ”Fisken i naturen” – där man just får en inblick de förhållanden som vi envist försöker återskapa, men, om vi verkligen fick en kvadratmeter av, knappast skulle uppskatta i vardagsrummet. Men man måste vara lite mer vetenskapligt intresserad för att uppskatta det. Min 10åriga son kommer inte läsa detta på än några år. För honom ger boken ”Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora” en betydligt bättre inblick i naturen. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Övriga kapitel är mer ordinära utifrån innehållsförteckningen. Boken går igenom teknik, vattnet, växter, olika akvarietyper, saltvattensakvarium och slutligen skötsel. Boken tar oss dock lite djupare in i alla ämnen och man får fylligare förklaringar för vad som är bra eller inte – eller åtminstone mer kunskap för att kunna resonera om det själv. Ibland kommer jag på mig själv med att tänka ”aha, det var det de menade i den andra boken”. En annan reflektion är att denna bok säkert har varit en viktig referenskälla för många av de andra böckerna som recenseras eftersom så många råd mer eller mindre ordagrant känns igen. Det är förstås inte fel – men det visar också att denna bok har mycket att ge trots sin ålderdom och trots sin tråkiga utformning. Boken är knappast något för nybörjaren eller den unga akvaristen. Det är nog snarare något för den som vill ha något att bita i som övriga böckerna erbjuder. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sonen har nog bara tittat på omslaget, medan jag har läst valda avsnitt utefter behov och mitt allmänbildande intresse. Det finns som sagt inget som är iögonfallande i boken – inte en bild som riktigt glittrar eller inspirerar ens i närheten av ”Nanoakvarium” – men det finns ett djup som kan bidra till en bättre förståelse för hur saker hänger samman eller som utreder frågorna lite mer ingående. Detta uppskattar jag. [/SIZE][/FONT]