Detta är en OTROLIGT intressant diskussion!
Kul att defdac har engagerat sig! Kommer du ihåg dusterna vi hade när jag först hamnade här?
Det är en MYCKET liten grupp människor som har förstått det här med olika typer av kväve inom akvaristiken. Sedan är det i princip 0 i resten av växt världen och det är det som styr mycket!

Jag tror att man helt enkelt hakat upp sig på att växterna lättare tar upp Ammonium än Nitrat.
Man säger att Nitrat är mer hårdsmält. Men samma människor i nästa andetag säger att cyanobakterier älskar N2 (atmosfäriskt kväve) vilket kräver ännu mer energi då de måste bilda ett enzym som omvandlar N2 till Ammonium. Jag har faktiskt blivit mord hotad över detta. Tack defdac..skratt:d

Att man sedan inom hobbyn köper att man skall vicka i en av de giftigaste kemikalierna för fiskarna är nog en ännu större gåta!

Jag vet att defdac säger Ammonium/Ammoniak inte är ett större problem, jag är av en annan åsikt! Men den diskussionen pågår och jag får upp till bevis!

Vad jag tycker du skall göra är att spendera mer pengar på växter en fisk. Köp gärna billiga och snabbväxande. Plantera tätt och släpp i lite fiskar dagen efter (om du inte har kloramin i vattnet). Mata sedan rejält så blir både fisk och växter glada! Glöm sedan inte att vicka i en normal dos PMDD.

Nu kommer nog majoriteten att idiotförklara mig på riktigt!:p