Jonasroman skrev:Jag köper det du skriver defdac...då har jag en logisk förklaringsmodell, alltså:
växter gillar nitrat, de gör inte alger..ammonium gillar alla. Genom att då tillföra nitrat får man tillväxt av växter, på algerna märks inget i någon riktning. Växterna växer därmed o slukar då såklart även ammonium. Ammoniumsänkningen som då uppstår ger sämre villkor för algerna som är beroende av ammonium, som enda kväveformerna dom kan ta upp.
Du har fattat helt rätt! Beställ nu hem PMDD!
Jag ser inte att ni har en kontrovers...fast de kanske ni inte har heller...bossep:, det linjära samband du beskriver, att nitratkonsumptionsförmpgan ökar med höge celler/växter....är det kontroversiellt?...det är ju det så defdac också säger, och som ligger till grund för förklaringsmodellen att växter överhuvudtsget kan konkurera ut alger....
Skrattar, jag skall bjuda hit defdac så blir det skottpengar på honom också! Vår lilla kontrovers ligger endast runt mängden Ammonium i ett akvarium och hur skadligt det är. Där är nog du på min sida med allt ditt salt i blodet! Sedan påstår jag att alger/växter kan ta till sig Nitrit. Där har defdac Tom Barr på sin sida så det är tufft motstånd! Detta är bara akademiska frågor bara för att det måste finnas lite mothugg för att driva saker och ting framåt!
defdac: Fick tillslut offerten på kemikalier som är spårbara. Det blir i särklass världens dyraste PMDD…skratt