Till 60 liter rekommenderar jag inte mer än ett par. Det blir för trångt. Du får slagsmål och osämja, rätt säkert. Flytta extrahannen. Med baenschi lyckades jag få till ett bra par som funkade tom i ett 20-liters, men det är inget jag rekommenderar. Jag satte paret där tillfälligt, de lekte av, och jag lät det vara - planen var hela tiden att flytta dem, men de envisades med att fungera harmoniskt även i den akvariestorleken så de fick vara kvar. Får tillägga att akvariet hängde ihop med ca 6 kubik vatten, så vattenkvaliteten var inget problem. Det är annars en stor risk i så små akvarium.
De brukar funka ok parvis (panduro och baenschi, osäker på nijsseni), men jag har haft panduro som lekt av i harem. De verkade ändå inte kräva det, och spontant tycker jag 60 liter blir trångt för harem. Nu påverkas revirstorleken rätt bra av inredningen, men som ett exempel kan A. agassizii, trots att det är en dvärgciklid, ha revir i naturen som ligger runt en kvadratmeter för en hanne (uppgift från Cichlid Atlas). Nå, kort sagt hade jag kört ett par i 60 liter.
Levandefoder finns sällan i butikerna numera, men med lite tur och bra butik kan du iaf hitta vita mygg under vintern. Vet inte var du bor, men bästa butiken för levandefoder i landet är sannolikt Janne Wester på Södermalm i Sthlm (Södermalms akvariebutik). Extremt duktig kille. Rekommenderar att du satsar på frysfoder till en början. Vill du själv odla levandefoder är t ex Hyallella azteca rätt enkel (en dvärgräka, liknar våra märlkräftor fast mindre). Ett eller två små akvarium/burkar (5-10 liter) kan ge rätt bra skörd. Moina, en liten vattenloppa, är svårare, men har man fått fart på dem är de rätt enkla. Kräver dock flera småburkar om man ska vara säker på att behålla kulturerna.
De vuxna Apistona tar även nykläckt artemia, men det är lite väl smått för dem. Yngel går däremot på det direkt, inga problem. Du kan också kolla efter enkyträer och grindalmask till de vuxna, men var lite mer försiktig med matning där. Ska innehålla lite väl mycket fett, plus att det är dåligt med ballastämnen i dem (sådant som är bra för matsmältningen). Helt övertygad om att små räkor/kräftdjur är stapelfödan i naturen. Moina är det bästa levandefoder jag kört, alla kategorier. Finns alltid olika storlekar på dem i kulturerna, de vuxna tar de stora och ynglen tar de små.
Att dra upp artemia är rätt svårt men fullt möjligt. Lyckas du med det kommer du dels ha stora artemia plus nauplier, så fodertillgången är säkrad för både vuxna och små. Kräver ett gäng kulturer för att vara säker där också. Se till att du sköljer av dem bra vid matning, så hindrar du att salthalten i akvariet stiger för bra.
Hilsen,
/P