Det här med förfilter är nog en grej som förbisätts under lång tid och många har trott att smutsiga filter är bra. Lite som ju mer skit i filtret ju bättre är det. Vi tycks även som Patrik säger hel fokusera på Kväve oxidering och då i huvudsak Nitrit till Nitrat biten. Det tycks också vara allmänt vedertaget att alla akvarier eller akvariesystem skall ha lika filtersystem. Så är inte fallet.
Jag tror vi kunde spara mycket huvudverk för många om vi bättre kunde förklara detta.

En annan sak som sällan nämns är att man måste se till helheten. Ett filter är bara en del i hela systemet. Jag tror Patrik skrev i en post att filtret innehåller 50 % av den totala mängden nyttobakterier, resten finns i akvariets inredning, osv. Detta är en viktig faktor när man pratar höghastighetsfilter a la Lasse. Vilka förövrigt fungerar mycket bra som en del i ett system.

Tillbaks till förfilter och kväve: Vi tillför kväve till vattnet via 3 huvudsakliga vägar. Mat och annat som tillförs, djurens metabolism och nedbrytning i akvariet av exempelvis bakterier, växtdelar och alger. Det som sker är att i huvudsak enzymer och bakterier bryter ned i huvudsak proteiner till Ammonium.

Om vi kan lyfta ut dessa proteiner innan de bryts ned till Ammonium minskar vi belastningen på hela systemet. Dessa Proteiner finns i stor utsträckning i det synliga skräpet såsom fiskbajs, överbliven mat, växt delar, etc. Så ju finporigare detta filter är och ju oftare vi gör rent det ju bättre är det. Om man sedan suger upp sådant som ligger kvar på botten så blir det ännu bättre.

Nu säger nog en del: Varför står det ”Bättre lite skit i hörnen en ett rent helvete” i min signatur. Tokskallen säger ju emot sig själv! Jag förklarar gärna detta om ni undrar!