Jonasroman skrev:
Bra ide

Sandbädden är lite av min käpphäst...den har även i ett saltkar trots all sten där, en oändligt mkt större area o därmed större filterkapacitet än stenen, hur porös stenen än må vara.

Nitrifikation sker i sandens syrerika översta lager, men denitrifikation sker sannolikt redan i en bädd på bara 3-4 cm djup. Det bildas nämligen i även en ganska tunn bädd små syrafria zooner lokalt, där denitrifikation sker..men givetvis är det ändå så att ju djupare bädd desto mer denitrifikation. Vill man ha riktigt bra denitrifikation får man nog gå upp i en tjocklek på kanske 10 cm...

Kornstorleken bör vara runt 1-3 mm....lagom så organiskt material kan sjunka ner i bädden, och tillräckligt porös så näringsämnen kan diffundera genom bädden....dessa fakta är mest hämtade från saltvärlden, men det är ingen egentlig biologisk skillnad mellan sött o salt där.

Jag tror på vikten av att hålla bädden fräsch med djur som bökar runt lite, kräftor, sniglar, fisk mm..förrutm bakterier växer alger i bädden som gör nytta...det är små mängder av tex cyano mm...det finns också bakterier i bädden vars uppgift är att neutralisera evetuellt bildat svavelväte, som kan ske i en djup bädd, särskilt om vi har lågt nitrat. En del inom saltvärlden har helt fel enligt min uppfattning att en sandbädd måste hållas kliniskt ren..tvärtom..det organiska materialet i bädden håller dess organismer vid liv.

Du har rätt i mycket du skriver men enligt mig fel i en del. Rätt har du i bakterier för denitrifiering. Dessa rackare är ofta fakultativa det vill säga kan ta till sig syre från två källor. Det som är löst i vattnet och det som finns som O i NO3. Det tråkiga är att de föredrar det lösta syret och oftast migrerar till detta skikt. Men någon stans i vår sandbädd sitter de och knaprar Nitrat!
Vart jag tror du har fel är i ” så organiskt material kan sjunka ner i bädden”. Det är bra om vi kan undvika organiskt material i sanden då detta måste brytas ned till Ammonium och sedan resten av Kväve cykeln.
Det är betydligt bättre att få bort organiskt material innan det hamnar i botten. Nu talar vi endast Kväve och växtlösa akvarier. Med växter vill vi ofta få ned lite kol och kväve mm i botten.
Bakterierna eller skal vi säga ”nyttobakterierna” vill ha näring som är löst i vattnet inte i fast form.