Mats Bryzell skrev:Jag bryr mig föga om Malawiciklider, som enligt de som kan dessa ciklider skall ha "rejäl fart" på vattnet. Den typen av vattenströmning passar inte för de vanligaste och mest populära Tanganyikaciklider vi har i våra kar. T-ciklider typ Jullar, snäckskalslekare och kolonibyggare vill inte kämpa mot en strid, jetstråleformad ström i karet - då de måste vända huvudet mot vattenflödet.
Så, kräma gärna på med genomströmning i karet, det skall vara god cirkulation - men inga malawi-jetströmmar!:)
Nej det är ingen större skillnad mellan vattenturbulensen i Malawi och Tanganyikasjön - det är ungefär lika på bägge ställena och den arter som på bägge ställena återfinns på grunt vatten är de som vill ha mest cirkulation på vattnet i akvariet.
I malawi är det t.ex- arterna i släktet Labeotropheus och i tanganyika hästnosarna (de senaste är nog de som har det största behovet av syrerikt vatten).
Oftast är det också så att det är de herbivora arterna i bägge sjöarna som är de som lever i mest syrerikt vatten - detta helt enkelt beroende på att alger bara växer relativt nära vattenytan.
PS. Mats jag minns tyvärr inte vågmaskinen som du skriver om