bossep skrev:Ja du är ett bra bevis på att manipulering av Ph osv kanske inte är det idealiska. Jag är övertygad av at i just växtlösa akvarier så är det bättre att hålla ett stabilt Ph som i kranen och byta en del av vattnet ofta. Speciellt om kranvattnet är tämligen stabilt och OK. Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
Kommunalt. Jag är oerhört lowtech - det är inredning, vatten och fisk i mina kar... jag tänker inte ens på vattenvärden mer än att jag är noga med god filtrering och hyfsat regelbundna vattenbyten. Jag beundrar alla duktiga akvarister som har koll på en massa beteckningar och knepiga sifferkoder när det gäller vattnet. Tyvärr, eller som tur är kanske, är jag inte denna typen av akvarist, men jag är alltid öppen för att lära mig och dissar aldrig en förklaring eller en åtgärd för någonting som behöver tillföras eller ändras i ett akvarium, och som gör miljön för fisken bättre eller helt enkelt får ett akvarium att fungera.
Så är det ju med Kardinalräkorna jag skall ha nu - de behöver ett högt ph och temp runt 30° och då får man inreda med sand och stenar som skapar detta och värma vattnet, samt byta det regelbundet!
:)