Någon efterlyste “gamla trick” I ett tidigare inlägg här kommer ett.
Innan alla dessa preparat kom på marknaden använde jag (och gör fortfarande) och många med mig vanlig hederlig blomjord. Av någon kanske oförklarlig anledning, kanske skrock, fungerade jorden längst ned i morsans blomkrukor bäst. Enlig receptet skulle man blanda upp jorden med vatten och sedan filtrera det hela genom ett melitta filter. Jag var ofta för lat för det och blandade oftast i jorden mellan porslinsrören eller gruset och filtermattan jag hade i mina luftdrivna hörnfilter. Jag var inte heller speciellt noga och är inte så med hygienen av inrednings material. En lätt avspolning under kranen av stenar och rötter var ofta vad som hände. Oftast plockade jag sten ur någon sjö och lät eventuella alger och sådant vara kvar. Många säger och sade att man tillförde en massa skadligt med denna metod men jag har nog inte haft större dödlighet bland fiskar och växter en de som haft helt sterila miljöer vid uppstart, tvärs om. Att jag sedan haft mina duster med Ammonium, Nitrit och afrikanska sjöciklider kanske vi skall ta i en annan tråd.
Tillbaks till bakterier på burk:
Jag misstänker att många av dessa inte innehåller Nitrifieringsbakterier utan en helt annan grupp som också nämnts här, nämligen helt vanliga förruttnelse bakterier och kanske enzymer. Denna stora grupp bakterier är otroligt viktig, men glöms ofta bort. De bryter ned organiskt till andra ofta mer lättsmälta föreningar, som bland annat andra bakterier kan tillgodogöra sig, däribland Ammonium.
Dessa bakterier är, kanske man kan säga starten till hela det bakteriella system vi vill ha i vårt akvarium och kan ses som själva motorn i processen. Så det är självklart att ett preparat som innehåller dessa är bra vid uppstart.
Ingenting är nytt under solen heter det ju och innan dessa preparat kom på marknaden fungerade ofta blomjorden som en källa för dessa bakterier. Ibland användes exempelvis en bit fisk eller kanske en liten köttbulle som startkultur. Detta var kanske inte det bästa då man ofta får till icke önskade bakterier med denna metod.