voffan skrev:hej!
har börjat fundera på att skaffa ett malawiakvarium men är nybörjare på sådant så jag har lite frågor först.
jag har tittat på 6 st malawiciklider jag skulli vilja ha och dom är: mari gold, golden, johanni, maingano, rödzebra och saulos ciklid.
[SIZE=2]så då kommer första frågan om man vill (och kan) ha alla tillsammans hur många ska dom vara och hur storet ska akvariet vara?[/SIZE]
[SIZE=2]sen hur är skötseln? är det mycket jobb?[/SIZE]
[SIZE=2]och sen vore jag tacksam om ni kunde berätta lite allmän fakta och ge tips [:)][/SIZE]
[SIZE=2]Tack i förhand![/SIZE]
Av de arter du nämner tror jag inte det är bra att ha maingano och johanni ihop. De är väldigt närbesläktade, och förutom att de kommer att fightas som attan, så kommer du att få hybrider.
1 hanne + 3 honor eller 2 hannar + 4 honor brukar vara en ok mix inom arten. I karet kan man ha ca 1 fisk per 10 liter, och 1-2 arter per 100 liter (lite smaksak, dock-jag tycker bara det blir lite plottrigt annars). Men det är bra att ha så mycket fisk man kan - har man många minskar aggressionerna och sprider ut sig mera.
Utöver malawisarna, kan man ha någon algätande mal om man vill, som t ex ancistrus. De hjälper till med att hålla stenar och rutor rena.
Golden kan passa i ett så litet kar som 120 liter, men jag rekommenderar nog att man har åtminstone 300 liter för malawis...man kan då välja många flera arter.
Skötseln i ett malawikar är minimal, eftersom man oftast inte har så mycket växter. Det är bara att sköta vattenbytena. :)
Vattnet i Gävle passar perfekt för malawis - de gillar hårt och kalkrikt vatten, vilket man har där. I övrigt, gärna sand på bottnen, och gott om stenrösen.