bossep skrev:Lite råd men först vill jag säga att jag inte vill uttala mig om vad det är, då jag med säkerhet inte vet. Nu fick jag till det som en riktig politiker!
1. Ta bort så mycket du kan mekaniskt. Det minskar utbredningshastigheten.
2. Om sjöstjärnan är en riktig, ta bort den och annat liknande organiskt material. Det ökar kvävebelastningen.
3. Sluta ansa växterna. Du behöver så mycket clorofyll du kan få förutom algerna.
4. Slamsug botten men inte för hårt. Ta bara bort löst mulm ovanpå sanden.
5. Gör rent förfiltret ofta, kanske dagligen.
1. Sitter som attan!
2. Den e fake, tjejen ville prompt ha den ^^
3. Har inte ansat dom alls sen start.
4. Ligger inget synligt på bottnen
5. Har Juwels sstandard innerfileter 240l vision. Vilket är då förfiltret? Det finns ett insug på botten av filtret och ett uppe och så ligfger det två sektioner med kuddar inne i :S
bossep skrev:Häller du i något bra preparat i vattnet?
Jag brukar köra i Haqppy-Life vattenberedningsmedel vid VB samt lite Extozor salt. Har även haft i lite ph-stabiliserande medel men inte så mycket.
bossep skrev:Mäter du exempelvis Ph, Nitrit eller Ammonium och i så fall med vad?
Brukar mäta med tropic marin dropptest för nitrit, nitrat och ph.
bossep skrev:Använder du någon växt gödning?
Jag använder happy plant tills nu när jag fått PMDD (3 sorters). Det har jag i vid varje VB enl. instruktionerna.
bossep skrev:Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Brukar byta 20-30% varje vecka men pga en liten nitritspik för ngn vecka sedan så har jag bytt en del mer så nu verkar det stabilt igen.
bossep skrev:Generellt tror jag du har lite hög fisk och matbelastning just nu i förhållande till växter och bakterier. Därför blir det algerna som får klara belastningen.
Jo, det tror jag med. Var dels lite för snabb med att ha i fiskar och så har jag en stor gibbismal som är väldigt duktig på att bajsa ner och simma runt och röra upp allt som ligger i bottnen. Har väldigt grov engelsk sjösten som material. Köpte massa mer växter nu för ett tag sen så jag hade hoppats att dom skulle få fart och växa nu med PMDDn och allt. Men kanske gör allt det även så att algerna frodas.
Har en väldig massa algätare i karet (kinesisk & siamesiska algätare + ancitus), sen en massa pansarmalat som bökar på bottnen med. Men just dom algerna på bilderna verkar dom inte intresserade av alls. Dom som var på de första bilderna är lixom lite hårda, man får problem att rycka av dom från bladen. Medans de på den senaste bilden är mer grönblåaktiva i färgen samt växter snabbt (de andra är gråa och växer ganska långsamt).