Men det är knappast vackert med alger? Lite kan man ha men jag ser nog gärna till att ha de undre kontroll. Jag antar att det är när algerna växer som de tar upp näringsämnen. Att ha stora "färdigväxta" alger gör väl ingen nytta? De är det bra att ha någon/något som tar bort de, eller? Jag förstår att algbekämpningsmedel inte hjälper mig på något vis för vattenkvaliten och det har jag inte tänkt satsa på. Jag strävar efter ett så naturligt biologiskt system som möjligt med alla de komponenter som behövs för få det att fungera.
Jag är inte helt 100 på det där med biologiska filter. Jag har en pump som cirkulerar vattnet och filtrerar vattnet genom bottenfiltret. Har ganska tjock gruslager på ca 10 cm. Förutom att filtreringen är mekaninskt sker det någon "biologisk filtrering"? Klassas det som ett biologiskt filter? För visst måste det vara aneoroba förhållanden för att den biologiska nedbrutningen ska ske på de kväveföreningar man vill få bort? Det blir väl knappast aneoroba villkor i gruset då både jag och guldfiskarna rusterar om. Jag genom att slamsuga och de genom att böka i gruset.

Förresten. Roligt att se att du jobbar med det där hemska sjön i Guatemala. Ska ta och läsa igenom dina artiklar när jag får tid. :-)