defdac skrev:
Äldre blad repar sig sällan om man haft näringsbrist under en längre tid och Anubias är erkänt skitsvår att få helt algfri. Lyckas du kan du väl berätta hur du gjorde =) Prickalger tyder på iofs på fosfatbrist men en fulldos varannan dag låter ganska kraftigt hmm..

Jag tycker bilderna visar att det ser ganska bra ut, men jag känner igen panikkänslan när man detaljstuderar algangripna blad. Lilaeopsisen ser fantastisk ut med tanke på att den är minst lika svår som Anubias att hålla algfri.

Tror du är på rätt väg.

Då kanske Anubis och Lilaeopsis egentligen inte är det bästa valet om man vill ha algfria växter..
Dock så känns det som just dom 2 är angripna mer av bruna/svarta alger än övriga arter.

Vad finns det för bra alternativ till en kort, gräsliknande förgrundväxt som inte är en algmagnet?

bossep skrev:

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Hur stor fiskbelastning har du?

Jag byter 50% samma dag, 1 gång i veckan. Min fiskbelastning är förhållandevis liten i det här karet, 4 siameser 1 Ancistrus och 10 rödmuns tetror

defdac skrev:
Man brukar satsa på runt 30 ppm CO2, och förutsatt obegränsade näringsnivåer så kommer växterna då köra så fort ljuset tillåter.

Det får gärna någon förklara hur man får fram PPM i jämförelse emot bubblor i bubbelräknaren.
Nu vet inte jag om jag gör rätt men jag matar på efter PH och Kh sedan vad det blir i bubblor per min eller PPM har jag inte den blekaste om..

En annan sak, har fortfarande problem med mina mossor. Tawian, java och string, tar alltså bara några få dagar så är dom nästintill döda. Tappar alla sina "blad" förtvinar och mörknar (Java och Taiwan) String har blivit gul, som när grönt gräs torkar... Har "spottat" ut den här frågan på många andra forum, men verkar vara en svår knäckt nöt!