bossep skrev:Hej,
Håller helt med dig, både du och jag har rätt till åsikter och det var det jag utnyttjade redan i mitt första inlägg. Vi ser helt enkelt ett problem från olika vinklar och vi för en hälsosam debatt. Vilket jag gillar
I samma andemening anser jag att min åsikt att ni som skrivit på listan och förhoppningsvis når önskat resultat också tar ifrån en Brasiliansk familj deras möjlighet till en dräglig inkomst. Jag skall ge dig ett exempel ur livet.
Jag eller rättare sagt vi har lyckats stoppa 2 Kanadensiska Guldgruvor här i Central Amerika som förorenade floder och kustvatten med cyanid.
I det ena fallet i Costa Rika var det ganska enkelt. Vi tog vattenprover uppströms och nedströms vid olika tillfällen och presenterade detta till regeringen. Vilka uppmanade gruvägarna att fixa problemet. Resultatet blev att de packade ihop sitt pick och pack och lämnade landet. Samt lämnade problemet med sanering till Landet i fråga. Ingen blev speciellt uppbragd av situationen då regionen hade en blomstrande turist industri som absorberade arbetarna som blev arbetslösa.
I det andra fallet här i Guatemala gick det tyvärr lite annorlunda. Vi använde samma metoder men vårt arbete försvårades bland annat genom att vi blev beskjutna var gång vi försökte ta prover. Vem som sköt vet vi inte men gruvan drevs av samma företags grupp. Hur som hälst lyckades vi få även denna gruva stängd av samma orsaker, cyanid. Men det hela fick ett tragiskt slut då en av mina kollegor som bodde i regionen blev lynchad. Inte av gruvbolaget utan av folket i en by som blev utan arbete och inkomst tack vare att gruvan stängdes.
Vad kan vi lära os av detta? Jo lagen om orsak och verkan eller att ”All actions has a reaction”. Vad jag vill uppmana er alla som skrev på listan är vad blir reaktionen av mitt agerande. Detta skapar konstruktiva lösningar. Inte bara ett destruktivt nejsägande för att döva ett dåligt samvete eller okunskap.
Vi låter nog huvudet sitta kvar på kungen eller fiddepidde ett tag till.
Men som någon föreslog att åka till Stockholm och demonstrera utanför den Brasilianska Ambassaden lär inte leda någon vart. Det vore bättre att presentera en lista med alternativ där.
Demonstrationen borde i stället tas till exempelvis NH’s huvudkontor och kanske man borde släpa fram giljotinen i samband med detta?
Korruption framförs här som ett argument hela tiden. Men vem är värst? Den som blir korrumperad eller den som korrumperar? Eller ”it takes two to tango” men vem leder dansen? Den som leder eller den som följer.
Precis, det är så jag ser det med.
Alltså, vi inser båda problemet, men angriper "skurken" från olika vinklar.
Men jag måste säga att dina tankebanor är intressanta, och fick mig att tänka till.
Visst, jag inser att den ekonomiska aspekten inte är något att blunda för. MEN min poäng i det hela är att det hela kunde skötts MYCKET snyggare.
Folket har protesterat högljutt men blivit ignorerade. Stamfolket runt floden är mer eller mindre i uppror.
DJurlivet kommer drabbas fruktansvärt. Man KAN inte bygga en sådan här skapelse utan att försöka planera den på ett sätt så att det minimerar skadorna.
Man väljer att lägga den så oerhört korkat att stammar måste flytta och drar samtidigt om flödet så att viktiga delar av floden torkar ut.
Detta hade kunnat göras mycket, mycket bättre.