[QUOTE="bossep"]Jag håller med dig i det du skriver. I mina ögon är Brasilien i en övergångs fas. Man lider fortfarande av vissa U-landsproblem men skapar snabbt som du säger I-lands sådana. Jag tror det finns många paralleller med Kina här. Vad vi ser är att denna typ av länder av olika orsaker snabbt börjar resa sig ekonomiskt men med samma uråldriga modeller som vi i I-värden använde. Ända skillnaden är att det går så otroligt mycket snabbare. Vad som tog 100 år i Sverige skall gå på 10 år i Brasilien. Då hinner man inte med att korrigera och det skapar exempelvis stora ekonomiska klyftor. ”Trickle down” effekten ute blir eller blir starkt fördröjd. Brasilien är dock i mina ögon ett av de länder som lyckats bäst.[/QUOTE]
Absolut, Brasilien är ett föredömme i många fall men man måste ha i minnet att även om de blev självständiga någon gång på 1800 talet så är de som land mycket "ungt", 22 år sedan militär diktaturen försvann och efter det startade den riktiga utvecklingen. Idag lånar Brasilien ut pengar till tex. USA när deras statskassa inte räcker till, ingen människa behöver vara utan inkomst och du kan sitta o lata dig och ändå få R$ 400,00 från staten (ca 1600 SEK). De har fri skola och sjukvård men kvaliten är inget vidare, de satsar inte på kvalitet för de "fattiga" utan vill man ha en bra utbildning får man betala för den själv. De satsar för hårt på export och att sälja ut landet, de borde bromsa in och satsa mer kapital på skola och omsorg.

[QUOTE="bossep"]Jag ser förövrigt Brasilien som ett U-land i dess rätta bemärkelse, Utvecklings Land. Inte som ofta sker en stämpel på ett land som går bakåt. Ungefär som att kalla Städtanten för Institutionstekniker eller något annat flådigt.[/QUOTE]
Visst är det ett land i utveckling, men 99% av alla människor tänker på fattiga länder när man använder ordet U-land och den bilden stämmer inte med Brasilien, jag undiviker att använda ordet U-land pga. att det uppfattas fel.

Och visst är det konsumptionen som driver på den utveckling som sker i Brasilien, nu har även Brasilien en stor konsumption så det är inte bara I-ländernas "fel". Men det är de multinationella företagen som exploaterar Brasilien fortfarande och väldigt lite de egna stora företagen om man bortser från Soja.

[QUOTE="bossep"]Hur skall man lösa energifrågan utan att bygga dammen?[/QUOTE]
Jadu, du vet väl hur dessa länders elnät ser ut? :)
Om man moderniserade elnätet i Brasilien skulle man spara ett antal Belo Monte kraftverk genom minskade transmisionsförluster. Det verkar enklare att bygga fler kraftverks dammar än att byta ut deras skitdåliga elnät till Europeisk (Svensk) standard, de har ju redan börjat bygga 2 jättedammar i Rio Madeira och fler ska det bli hela vägen genom Bolivia upp till Peru. De har redan börjat bygga en kraftverks damm i Rio Curua (biflod till Rio Iriri) och en i Teles Peres (biflod till Rio Tapajos), det planeras ca 60 st kraftverksdammar inom Amazonas och detta är bara början vad vi ser hända vid Belo Monte.

Brasilien har 2 stora kärnkraftverk, ett tredje bygge påbörjades på 90-talet men stoppades, nu ska det också färdigställas. Brasilien har planer på att sälja el till alla sina grannländer, låta Venezuela dra en olje pipeline genom hela Amazonas ner genom Brasilien till grannländerna i söder etc. mycket grejer på gång och visst, går alla planer i lås kommer Sydamerika bli ett gigantiskt industriområde.

Samtidigt ska man veta att Brasilien har åtagit sig att minska sina Co2 utsläpp med 23% när de skrev på Kyoto avtalet fram till 2020.

Nu tror jag ju att det mesta kommer bli pannkaka, det är helt enkelt för mycket och stort på en gång och med deras kultur och korrumption så kan det bara gå åt skogen. De behöver stanna upp och tänka till, göra en mycket långsiktig planering och strategi men de tror att bara de bygger på och "utvecklas" kommer resten ordna sig under tiden.

Det som egentligen är så dumt med hela deras strategi att utveckla Amazonas är det faktum, att utan regnskog eller med betydligt mindre areal regnskog lär det bli betydligt mindre regn och vatten till att driva alla deras vattenkraftverk.

Mvh Janne