Jag har 7 st Nyckelhål på ca 6 cm, väntar helt enkelt på att de ska para ut sig. De är väldigt lugna och snälla, men också extremt rädda och känsliga, speciellt två av dem. Går man lugnt in genom vardagsrumsdörren 6 meter från akvariet så försvinner alla på en halv sekund och om man - ännu värre - stampar fram till akvariet (om man smyger går det bra dock) kan de bli så rädda att de simmar in i rutorna med en smäll. Mina är också väldigt känsliga och har ganska lätt för att må dåligt, även om de egentligen aldrig har varit nära att dö. Så de är alltså väldigt stresskänsliga. Jag har haft dem i ett år utan att de visat några lektendenser heller. Jag har hört av andra att de är lättskrämda och ganska stresskänsliga, men inte så här pass mycket, så det är nog till en viss del mina individer som är ovanligt rädda av sig. Fina fiskar är det ändå.
Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Jag misstänker att du har för lite växter eller annat annat som ger trygghet. Exempelvis Pistia på ytan brukar fungera.