Det där var intressanta artiklar. Speciellt om tunnelvatten eftersom jag jobbat en del med det.MVN skrev:Exempelvis här. Det är dock för stallgödsel de testar olika material, det är för ammoniakgasen i det här fallet. Denna sida tar upp hur de använde torv i en Å vid miljöförgiftning.
Denna rapport behandlar att de neutralisation och bindning av ammoniak och ammonium i tunnelvatten efter sprängningar. Den är väldigt ingående om exakt hur det fungerar kemiskt med jonbyte och kanske den mest intressanta för dig, den behandlar också utluftning av ammoniak. Det är däremot rätt mycket högre koncentrationer de använder.
För zeolit och bentonitlera:
Zeolit har till skillnad från torv en mycket begränsad upptagning innan den mättas. Den första artikeln behandlar detta mer ingående, zeolit används till saltvattensakvarium för det här syftet. Har ingen direkt källa berörande zeolit och bentonitlera, däremot minns jag att det har behandlats förr någonstans och bentonit var effektivare (kunde ta upp mer) än zeolit med god marginal.
Torv ser ju relativt intressant ut. Man borde alltså kunna lyfta ut ammonium med det. Det vore intressant att se hur det fungerar runt Ph7. En grej kunde kanske vara att buffra upp kh med bikarbonat och sedan filtrera över torv. Sedan får man kanske lura ut hur man skall få någotsånär stabilt Ph.
Luftstripping av ammoniak borde fungera men vid extremt höga Ph värden. Vad jag kom att fundera på i samband med detta är vakuum. Det borde faktiskt vara effektivt. Jag får riva i gömmorna och se om jag kan hitta någon gammal vakuumpump.
Är någon av er bra på matte? Man borde kunna göra en tabell typ den man har med Ph, Kh och CO2 men för Ph, NH3/NH4+.
Hur som hälst, jag tror en snutt vattenpest är mer effektivt än alla de finurliga lösningar vi kommer upp med!