candra skrev:
Tjena! Ja, men det är precis så jag har, höga växter och även på sidorna och öppet vatten i mitten.., stor grotta har jag också på vä sida. Men när jag fick rödmunnarna , 15 st, så stimmade det som första 3 dagarna, kul tänkte jag...mmm, men dom gick sen ihop med neonerna.

Men tänkte att jag kanske har för många och för "kort" akvarium, 121 långt och 41 djup och höjd 50...och jag har 6 st scalarer!!...men inte fan stimmar fiskarna som i filmen i tråden... Grrrrr... =)=) Men såg nu på filmen, att han släppte i dom precis, mina stimmade också sådär vid nyisläpp... =)

Ja en tjej som jag var hos, hade bara neoner i sitt akvarium, kanske var 200 cm långt.. med ca 5 växter i bara, och du dom stimmade, det var riktigt läckert, men kanske inte så bra och naturligt för fisken..?
Här sätter du ett finger på en springande punkt - vi vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt för fisken eftersom beteendestudier på fisk i det stora görs på ciklider eller på laxar (som viserligen är en slags tetror men...) Tetror har man inte gjort så mycket beteendestudier på - åtminstone är det svårt att hitta någon skrift om beteenden hos tetror. Jag tror att tetror och andra stimande fiskar bara har sets som en homogen grupp (en misstanke som jag fått efter att läst en massa artbeskrivningar som rutinmässigt säger samma sak - stimmande fiskar skall vara minst 10 stycken och de är snäll eller fredliga osv - trots att de så som Buenos Aires tetran och serpatetran kan tänka sig att leva i par och gärna dra kritsträcksrand i ett akvarium för att slippa sällskap av artfränder...
Konstaterade just att mina lekande fantomtetre honor faktiskt bosatt sig vid var sin växt och försvarar den växten mot alla andra av samma art... har aldrig sett det beteendet i någon beskrivning - här har vi en spännande värld att utforska och dokumentera... kom gärna med i tetra gruppen jag startat för att samla kunskap