He he... Jagvisste att du skulle gå i moteld defdac och jag är mkt medveten om ditt kunnande på den här biten:)...så ni har säkert rätt.
Men ngr saker får jag likväl inte ihop.
Den teori jag kan inse o är logisk är ju den att ammonium gillar både växter o alger men nitrat mest växter. Då får jag ihop logiken att hålla lite högre halter av nitrat för att på det sättet selektivt göda växterna framför algerna. När så växterna växer får man på köpet att dom slukar även i sig ammonium o därmed reduceras den kvävekälla algerna lättast går igång på.
Detta med att växter konkurerar ut alger: mekanismen bakom biologisk konkurens måste ju va att den ena organismen, läs växt, stjäl ett näringsämne från den organism som konkureras ut, läs alg.
Så vilken är annars mekanismen att en växt kan konkurerar ut en alg?..knappast via andra mekanismermsom utsöndring av toxiner eller hormonella signalsubstanser. Nä..de tror jag inte, utan det handlar väl ändå om att ngt tar slut som gör att algerna inte trivs. Är det nåt mer än ammonium som växterna stjäl från algerna?....ni säger att alger har ett lägre energibehov....okej, men då skulle alger trivas samtidigt som växterna trivs. Eftersom växter uppenbarligen kan konkurera ut alger måste det ju vara så att växterna gör så att ett visst näringsämne tar slut som algerna vill ha. Annars skulle dom som sagt vöxa parallellt med växterna med ju sitt låga energibehov som ni säger.
Som sagt...jag köper rakt av förklaringen att det handlar om för mkt ammonium som ger alger, o att detta är anledningen till att ammoniumslulande växter kan svälta ut algerna därför. Olika krav på enerigkällor alltså.
Och om vi nu skall ha ner ammonium så borde väl vsttenbyten o plantera nya växter funka?..den iden kan väl inte va så fel...?...knappast heller att se till att biofiltret funkar för det minskar ju ammoniumhalten o i bästa fall konverterar det hela till nitrat vilket ju favoriserar växterna!
Sen de där med gödning: har man ett algproblem så har man väl som sagt ett ammoniumproblem..?.detta ingår ju i en del gödning...men visst håller man sig till nitrat så köper jag ditt råd att fortsätta göda. Absolut...de låter logiskt.
Finns nån logik idetta?...om inte Så får jag inte ihop allt här...alger lögre krav än växter...men ändå kan dom sluta trots att växterns inte gör det...hmm....