bossep skrev:Ja jag tittade på det och ditt pka ligger helt riktigt runt 25 grader sedan diffar det lite grand i spannet 20 - 30 grader men man kan kanske bortse från det. Vi behöver lite spann i alla fall på skadliga värden, vilket vi kanske kan använda tempen till? Jag behöver det nog i jobbet men då får jag pilla lite med det.
exakt!...formeln är ju till o för att se så man inte ligger käpprätt åt h....o rätt så spännande också att få fram det värde vi egentligen är intresserade av.
Efter att ha läst lite till har jag fått ytterligare bekräftat att ammonium är i princip helt ofarligt...det är helt o hållet ammoniakkomponten som står för skadan.
Orsaken är att ammoniak passerar cellmembranet obehindrat...det gör inte ammonium. Dessutom är ju ammonium en energikälla, som celler är kapabla att använda sig av. Så skall vi få en toxisk effekt av ammonium får vi nog gå upp i väldigt höga doser, och då kommer ju ammoniakdelen också stiga o döda cellen för länge sen innan ammonium eventuellt hunnit skada.
Det ammoniak mer specifikt gör tror jag är att den interagerar med citronsyracykeln...dvs cellandningen, genom att det bildas mindre av ett ämne som heter alfaketoglutarat...då bildas det mindre ATP..vilket för vissa celler, tex hjärnceller, nervceller..är fatalt. En människa får därför hjärnkoma vid ammoniakförgiftning (sker tex vid levercirros o samtidig blödning i magtarmkanalen).