Uppdatering
[ATTACH=CONFIG]41881[/ATTACH]
Okej, en liten uppdatering med de dåliga nyheterna först; Cyanobakterierna är tillbaka. Efter en mörkläggning var alla spår borta, nu börjar de krypa fram igen. Jag ökade flödet i akvariet till max, borrade också nya hål i strilröret för att rikta utblåset åt ställen där det varit värst. Kör nu full gödning och Easy Carbo. De goda nyheterna är att jag fått PMDD hem på posten idag. Länge leve Haack! Plus att jag nu kommer beställa reflektorer samt ett trycksatt CO2-kit. Det svåra är att räkna ut gödningen eftersom bakgrunden/filtret tar så mycket volym. Ska man räkna gödningen på akvariets totala vattenvolym (ca 540 l) eller akvariets framsida (dvs. det som är framför bakgrunden) ca 400-450l?
[ATTACH=CONFIG]41882[/ATTACH]
Poggen stormtrivs, även på ställen där det är mörkare. Fantastisk förgrundsväxt. Här ser ni cyanon på de äldsta bladen. Det är jäkligt svårt att komma ned med trimsaxen och nypa av de äldsta bladen, hela armen är ju ned i akvariet upp till axeln så det är svårt att se.
[ATTACH=CONFIG]41883[/ATTACH]
En som dock inte trivs lika bra är Cuban, många stänglar har blivit angripna av cyano och många har flytit upp till ytan. De som är kvar verkar dock ha satt sig hyffsat bra. Jag gör nu en test med olika växter innan jag börjar med scape:en. Fick en stump H. Zosterifolia som börjar ta sig riktigt bra, skitsnygg växt. Nålgräs samt Skruv-Vallisneria fick jag idag i utbyte av en mördarhamster (ja ni hörde rätt). Så jag tänkte testa detta och se hur det utvecklar sig.Har nu även i Hornsärv, jag inbillar mig att den ska prutta ut "anti-alg-medel" på cyanon så den försvinner.
Låt mig också presentera Jörgen; min bad-ass-jätte-piskstjärts-mal. Sturisoma Aureum. King of Kong, eller i allafall King of Sydamerika, (nästan!) har hört att dessa fantastiska djur nu är utrotade i det vilda.
[ATTACH=CONFIG]41884[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41885[/ATTACH]
Han är inte så stor än om man jämför med fjärilen, men han kan nog växa till sig så småningom. =)
[ATTACH=CONFIG]41888[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41886[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41887[/ATTACH]
Fjärilarna stormtrivs och ett annat par har lagt rom igen, ni kan se dem under fisken vid all anubias. Som någon nämnde i en annan tråd verkar de inte vara bra föräldrar, eller så har dessa kanske just nu inte förutsättningar att vara det.