Jonasroman skrev:Mvn...du jämför äpplen med päron anser jag....ammoniak o nitrit har olika toxicitet o olika verkningsmekanism där ammoniak är mkt mer toxiskt....varje ämne har sin LC 50..dvs halten där hälften av fiskarna dör...o den är lägre för ammoniak än nitrit.
Ammoniak är farligt för det passerar obehindrat cellmembranen pgr av dess icke polaritet...väl inne i blodet förstör det cellernas cellandning, där tex det känsligaste cellerna såsom hjärnceller, dör..nitrit har en helt annan verkningsmekanism som du själv helt korrekt besrkiver.
Jag har dock aldrig påstått att 1ml av nitrit är farligare än 1 ml ammoniak, tvärt om. Bossep beskrev det bäst; nh4+ blir också nitrit, jag syftade mer på själva topparna av TAN och nitrit.
Jag vet att ammoniak passerar cellmembran via osmos dock har jag svårt att förstå det hela i detalj eftersom och nu citerar jag en pdf från en lektion som en jag känner har haft: "Men etan, metan och ammoniak löser upp membranen hos alla typer av celler på jorden". Vilket också betyder att ammoniak denaturerar proteiner som cellmembran är uppbyggt av.
Bossep: Som jag har förstått det behöver inte en fisk vara skadad av ammoniak för att få immunförsvarsnedsättning. Du har rätt jag tänkte på TAN, fast måste påpeka att källan skriver "ammonia" vilket är NH3 (ammoniak) så jag är osäker på vad som är mest korrekt.