Kapten Zoom skrev:Nu har jag plockat isär hela lådan och gjort "djupstudie" av hur den är uppbyggd.:d
Det finns en kanal på utsidan av filtermediafacket med två vattenintag, ett mitten på och ett längst ned. 1000l pumpen kändes kraftlös och vibrerar en hel del. Jag testade den löst i karet och snacka om jetström! Antagligen kaviterar den i filterkorgen pga ej tillräcklig tillströmning. Därav vibrationerna och ett nästan ringande ljud.
Se denna ritning jag knåpat ihop. Kensa kör du grovblå uppifrån och ned? Anledningen att jag har kvar ett luddfilter längst upp är att jag har 5 guldfiskar som bajjar som små bebisar. Blir troligtvis den dagliga rengöringen av dem, vilket är ganska enkel. Bara fiska upp med en salladstång, lägg under vattenkran, återmontera. Jag har börjat med diskhandskar också för att spara händerna.
http://lassenorrman.se/bilder/Filtermedia.jpg
jag kör enbart med grov blå....och som jag har sagt innan....är övertygad om att det behövs inget annat.....
och jag har som jag har sagt innan just nu en otrevligt hög belastning....inte en tillstymelse till kloggning....
skulle nog tro att grövre skit sugs lättare in i filtret med grova blå, och där bryts det ner ganska fort....
medans det lägger sig på ytan av ditt ludd där det inte finns mycket bakterier som bryter ner skiten...
prova en vecka eller två utan ludd......
.