Fuzzop skrev:
Frida inget roligt du råkat ut för, konstigt nog hade jag precis dina problem när jag skaffade mitt första akvarium, då hade jag betydligt sämre ljus (aquarelle är det absolut bästa man kan ha såvida andmaten inte tar allt ljus), det fel jag hade gjort var att lyssna på butikens råd att köpa en pump i samma storlek som den du har fast då till ett 100liters kar, den må pumpa lagom med vatten men filtervolymen är på tok för liten för att klara några som helst svängningar och för mig dog både växter och fiskar.

Lösningen va att jag till slut köpte ett aquael fan 3 filter (storleksmässigt ungefär samma som fluval 3) vilket har betydligt större filtervolym, råkar du nu ha flera mindre filter hemma så stoppa i allihop, ställer du utblåsen rätt så får du bra ytrörelse utom i nåt hörn där andmaten kan överleva, värt att pilla med en stund.

Till din fina sand tycker jag även att du ska överväga att skaffa malaysiska sandsnäckor, läs på lite om dom och se om du vill ha sånna, Har ditt kar inte blivit bättre tills det är varma nätter ute kan du maila mig så kan jag skicka några växter som är extremt svåra att få död på och några sandsnäckor ;)

Sen vill jag tipsa om tradera och plantswap.se där kan du köpa/få växter för minimala pengar.

Sen om du kör PMDD enligt standard dosering så testa att dubbla den, andmaten tar kanske en del av näringen som dom andra behöver, i vilket fall som gör det ingen som helst skada att prova.

Tack så mycket för erbjudandet om växter och snäckor, tror dock att snäckorna skulle stryka med ganska fort. Våra botier skulle nog sluka dem på bara några sekunder :)

Vi sitter och kollar lite nu på alternativa pumpar, funderar på Eheim biopower någon som har erfarenhet av den? Eller som kan rekommendera någon annan bra pump till vårt 120 liters akvarium. Har även kikat en del på ytterfilter men känns inte som om man ska behöva det till ett såpass litet kar?

Edit: Upptäckte precis att vi inte kan köpa Eheim genom vår "kontakt" kan däremot få Tetratec, Fluval, Juwel och Elite lite billigare, något av dessa märken som är att föredra? Gärna kommentarer mer speicikt om modell osv...