MVN skrev:
Jodå jag instämmer i mycket vad du säger. Jag tror en tidslinje även om det bara är ett exempel borde finnas med i artiklar/böcker för det blir lättare att relatera till om man är ny på akvarium och se ungefär när man kan förvänta sig problem och vad symptomen är och vad man gör åt dessa (checklista helt enkelt bredvid akvariet). Om du tänker på nitrivec som bakterieprep så är det bentonitlera eller liknande, många gör felet och använder det försent när det ska användas i förebyggande syfte (tar ca en dag för full effekt).

När det gäller komplett balans så är ett sötvattensakvarium inkört efter ca 5 månader om man frågar mig, är då när bottnen är inkörd och denitrifiering har börjat ske.. men annars instämmer jag.

Exakt...jag instämmer helt...beträffande denitrifikationen tar det säkert den tid du skriver.
jag har skrivit en hel del artiklar..o kanske det blir en bok sen, om saltvattensakvaristik. jag har med en sådan där tidtabell...en sorts dag1 o framåt beskrvning hur man startar upp ett akvarium.

nitrivec...stämmer säkert..men det finns prep som innehåller riktiga bakterier. jag tror som du att dessa skall användas innan man får problem.

Mvh
Jonas