varsågod, ber om ursäkt för stavfelen. Skriver ibland för snabbt.

Jag anser du bör vänta minst en månad och sen successivt öka antalet fiskar. Varje gång man tillsätter ny fisk måste bakterierna anpassa sig (föröka sig) och speciellt i början ska man vara försiktig. I sin helhet tar det upp till 5-6 månader innan akvariet beräknas som helt inkört men även då kan man inte belasta med för många fiskar för snabbt just för att bakterierna måste anpassa sig till de nya förhållanden som råder.

Om du bör ha i pmdd nu de första 30 dagarna är svårt för mig att besvara, antagligen kan du behöva dosera någon mängd pmdd efter 2 veckor. Du ser på växterna om de slutar växa eller får brister (exempelvis gula blad) och behöver då tillsätta pmdd men det kräver lite att man har öga för det här och erfarenhet/kunskap.

Det är alltså 2 olika metoder där du får välja en av dem efter det har gått 30 dagar och hålla dig till en metod (jag är övertydlig för att undvika misstag):
1:a metoden: 50% vattenbyte varje vecka och dosera PMDD (känd som EI-metoden eller Estimate Index metoden). Genom att byta 50% "nollställer" man näringsnivån, man utgår från det iallafall, och kan då dosera samma dos varje vecka fram tills växtmängden blir så stor att du behöver öka dosen.

2:a metoden: mindre eller färre vattenbyten men doserar PMDD på känsla, dvs. när växterna ser ut att behöva men är lite svårare. Samtidigt kanske ni har problem att byta 50% vatten på sommaren om brunnen har mindre vatten och då är den här metoden lämpligare men det vet du bättre än jag.