bossep skrev:Hej kul att du också funderar på detta!
...
Tom Barr har varit inne på detta och att man får till anoxa områden mellan rören och, därmed bra redox. ... CO2 jag skulle prova om jag vore du! Jag skall definitivt göra det när jag får utrustning för det. Då skall jag testa att koppla det till en vanlig luft defusor direkt vid utblåset från pumpen. Att det blir lite gas fickor är nog oundvikligt men vilken skada skulle det göra?
Förfilter: Enligt mig skall detta vara ganska litet och inte någon biologisk funktion, det skall bara vara för att ta bort grova partiklar. Så det skall vara lättillgängligt för rengörning.
Om du har pumpen långt ned är det ingen risk för torrkörning.
Flöde: I ditt fall skulle jag nog endast köra mellan 500-1 000 l/tim och sedan eventuellt en pump bara för cirkulation. Eftersom jag har nästan lika mycket sten som vatten så blir det nog 10 ggr vattenvolymen per timme och det rör sig ingenting i min burk. Jag har dock inga problem med syresättningen men det känns lite konstigt!
Pumpar på den Svenska marknaden har jag ingen bra koll på men jag kör alltid Eheim om jag kan. Jag tror dom har en undervattens typ med röranslutning på både insug och utblås, detta skulle jag använda.
Tack för utförligt svar. Naturligtvis går jag igång på bottenfilter! Jag saknar dessa enkla, diskreta filter jag körde i så gott som alla mina kar för 25 år sedan och blev smått överraskad när jag återkom till hobbyn och fick veta att de förkastats.
Ja, jag hade inte tänkt köra ned någon koldioxid i bottnen och kommer nog inte göra det initialt. Istället har jag börjat fundera kring om inte ett litet sandfilter skulle kunna agera den perfekta koldioxid-reaktorn. Sanden lär slå bubblorna sönder och samman! Däremot har läsandet om anoxa områden (spännande ord) och dess effekter på rötterna fått mig att bli sugen på att testa detta. Som du säger är det ju ganska lätt att åstadkomma i efterhand. Luftfickorna jag är rädd för är de som eventuellt hamnar nere i pumpkammaren under filtermaterialet. Jag vill inte riskera att pumpen går torr.
Förfiltret hade jag tänkt konstruera som ett tunnt rör - eventuellt ett avloppsrör - där jag stoppar pumpen längst ned, ett galler ovanför och sedan några lager filtermattor ovanför med ökande grovlek ju högre upp mot ytan de ligger. Man behöver naturligtvis inte stoppa pumpen längst ned men jag tycker det kan vara skönt att slippa se eländet. Ett rör kan man så lätt maskera. Därav behovet att dimensionera pumpen efter karet eftersom jag inte på något smidigt sätt kommer kunna fixa ett extra utlopp om jag vill justera flödet. Ska se vad Eheim har att erbjuda. Är själv helt insnöad på detta utmärkta märke.
Kommer nog likt dig ha väldigt mycket bottenmaterial och sten i karet den här gången så vattenvolymen kommer säkert inte upp i karets 250L. Kanske 50-80 liter mindre skulle jag tro.