Jonasroman skrev:
Min åsikt är att det är ett alldeles utmärkt sätt att sänka ph värdet...dels sänker det som sagt ph värdet väldigt försiktigt för det är en ganska svag syra...dessutom är det en organisk kolkälla som gasar på näringsnedbrytande bakterier...o dessutom, som bonus, får vi därmed bildning av koldioxid som är bra för växterna!

Det första som sker är att ättiksyran avger en vätejon...kvar blir acetat, som går in i cellandingingen som kolkälla...o till o med en mkt bra sådan för det finns inga intermediära metabolitsteg utan den går drekt in i citroncyracykeln i princip.

ja, nu av er båda som svarat att döma så verkar ättika helt okej. avger vätejon, sänker PH, svag syra, organisk syra och så vidare. tyvärr tänkte jag mig också att ättika skulle vara bra att sänka Ph värdet med men icke, prövade i ett kar när jag bytte vatten en kväll, när jag vaknade va hela akvariet grumligt och 3st fjärilsciklider var döda, bytte vattnet fort som få! och nu är allt väl igen, men jag frågar mig ju nu vad va det som hände egentligen? vad beror det på? för det måste varit ättikan för det va första gången som jag prövade det. vattnets ph testade jag när det va grumligt den morgonen och de va som det ska. fattar noll egentligen.... särskilt nu när jag fått det förklarat att det nog inte ska bli nått som går fel.