NiXoN skrev:
Jag är lite kluven nuförtiden när det kommer till LS och filtermaterial, men jag tror inte riktigt på eheims variant (mestadels baserat på lite egna experiment med filtermatta).

Jag är hyfsat övertygad om att dom fina porerna kommer att klägga igen rätt fort med deterius och andra rester från karet.

Skulle tro att biobollar och filtermatta är något bättre då dom går lättare att rengöra så man får bort deterius.

Jag har själv märkt en enorm skillnad på utfärgningen samt polypexpansion i mitt odlingskar då jag blivit noggrannare med att suga ut deterius.

Vill man öka nedbrytningen så skulle jag rekommendera att man tittar på Biopellets, nytt "filtermaterial" som faktiskt har visat sig väldigt effektivt hemma hos mig.

Det kräver dock ett fluidiserande filter.

//NiXoN

Hej,
Jag håller också på och skall testa biopellets I ett fluidiserande filter. Patrik har byggt en del som ser lovande ut och det blir nog på den linjen men jag byter sand mot plast. När jag fått klart filterburkarna skall jag testa lite olika material bland annat pellets och klipp från PET. En annan grej ni skall titta på är Patriks JBF. Detta ser mycket lovande ut!