Katharina skrev:
Kan man få en liten resumé :)

Hur bär du dig åt Solis? Kan du ge en snabbguide till vad du använder i dina kar, gödning, matning och hur du sköter om det med vattenbyten osv. Skulle vara väldigt intressant.

Kom du fram till vad som orsakade massdöden?

Om du inte orkar ge en resumé så får jag läsa igenom tråden, tänkte bara ta en tidsbesparande genväg.. [:o]

Visst kan jag det, gödningen jag använder heter super-gro och köper den i åleds fiskaffär men jag ska till lägga att jag har skogsvatten i mina kar som tillför naturlig gödning för växterna mer eller mindre beroende på villken årstid o.s.v.
Använder väldig sällan några medel i mina kar bara vid problem.
Matning är olika i olika kar beroende på om där är yngel eller inte, i vissa kar matar jag en gång om dagen i vissa 2 och i ett kar 3 ggr för där är dom riktigt små ynglen.

Angående vattenbyten så är det varannan vecka i 2 av karen och oftast 1 gång i veckan i 3 av karen men ibland kan där bli mer än 1 vecka emellan.
brukade byta varannan vecka i detta karet med men efter massdöden så har jag bytt en gång iveckan eftersom att det kan kallas nystartat efter jag tog upp bottenfiltret och satte i det igen.

Massdöden antar jag till 99 % att bottenfiltret hade satt igen så pass att det blev giftigt tillslut jag har ju kombination sand och grus och sanden tog sig ner i bottenfiltret och satte igen detta, jag har åtgärdat detta genom att jag har byggt runt där gruset och bottenfiltret ligger och hoppas på att inte sanden tar sig dit så lätt har också 2 pumpar till bottenfiltret så det suger ut i två ändar av det.
Jag har faktiskt tänt väldigt länge i mina kar villket jag läst att man inte ska ha, jag har tänt mellan 12-14 timmar.
Är det något mer du undrar så svarar jag dig gärna:)