Jadu, det här är väl den vanliga "nybörjarhistoreien", men lyssnar på akvariebutikerna. Ett 63 liters akvarie är litet, och där bör endast mindre fiskar bo. Även om de är små då man köper, så blir det stora. Rent storeksmässigt så bör varken guramis eller scalarer kommit på tal Guramis, scalarer, samt fjärlisciklider är ALLr delvis revirhävdande, ffa fjärliscikliderna och scalerarna. Därmed har det säkert blivit revirfight skulle jag tro.
Ytterligare ett problem är om ni satta in ALLA dessa fiskar på en gång? Man måste ju mjukstarta akvarier så att de får rätt bakterieflora så att avfall mm kan brytas ner och inte bilder "gifter" för fiskarna. Dvs att i ert fall hade det räck att börja med de tex 6 neontetrorna, och ha ENBART dem i en månad eller två.
Kort och gott, lita inte på akvarieaffärer om vilka fiskar som går ihop och i vilken storlek av akvarie.
Enligt vad jag har hört så är dvärguramin en rätt svår fisk, det slutar ofta med att de dör. Ett ställe jag pratade med tog inte ens in dem pga den dåliga kvaliten på dem.
Låt akvariet nu vara som det är ett tag, nu har ni ju "startat om" så nu behöver de goda bakteriena få fortfäste. Hur mkt växter har ni akvariet? Om man ska ha revirhävdande fiskar krävs mkt växter de andra fiskarna kan gömma sig i. Så de kan "komma undan" och inte stressas ihjäl. Ni tycks ha haft lite otur med de fiskar ni fått tips om att ha. Så läs på själva, och satsa på enbart små, fredliga arter. Zebrafiskarna är livliga och trevliga tycker jag! Hade jag i mitt första 74 liters kar. Sen kan gott uttöka neoerna framigen, de trivs då de är fler, liksom de flesta stimfiskarna! Jag skulle tro att malarna i har såsmånigom blir för stora för akvariet, och glöm inte att mata dem med något extra ibland, I mitt första akvarie då jag var ung, svalt nog malen ihjäl, har jag insett i efterhand.