Ok...jag förstår era båda svar...detta bygger alltså på att algers tillväxthastighet inte är proportionell mot tillgången av N o P..det är det jag tycker verkar konstigt..tillför man ökade doser näringsämnen, alltså ovanför nivåer för begränsning...så brukar man ju inom biologin se en ökad tillväxt som står i paritet till näringstillgången....väl?... Det gäller växter...varför gäller inte det alger?..och: i brist på ammonium så varför svarar inte algerna också på nitrat?...dom har ju detta enzym..
Angående liebigs lag: enligt en studie publicerad på tropicas hemsida har den lagen enligt dom ansetts vara felaktig sedan 20 år tillbaka...

Ett bevis på det är just den studie som där redovisas...att även om ljuset är dåligt o borde begränsa...så kommer ett koldioxidtillskott ändå ge en ökad tillväxt!...det borde inte ske enligt Liebigs lag!...o samma är det omvända..även när koldioxid är begränsande, så ger faktiskt ett ljustillskott ökad tillväxt!..där faller Liebigs lag igen..alltså kan det vara så att trots att ett ämne verkar begränsande så stoppar inte det hela tillväxten!...det beror i just detta specifiks exempel med ljus o CO2 på att ökat ljus gör att växterna reducerar koldioxiden på ett mindre energikrävande sätt. Deras åsikt om att leibigs lag inte är korrekt, sätter många av våra näringsteorier ur spel.
Men, min huvudfråga..eller huvudbry...det är hur det kan vara så att algers tillväxt inte följer näringstillgången?..
Hmm..jag skall läsa länkarna...med mitt allra mest öppna sinne;-)