Jonasroman skrev:
Finns det ngt kommersiellt alternativ till pmdd...alltså ett där kvävdelen är nitrat o INTE ammonium?...för tropicas är ju ammonium om jag fattat er rätt.

Som ni färstår är jag ute efter att slippa blanda o väga...e bara så himla trött på det o vill ha det så enkelt det går.

Nån som vet?...o förresten: varflr i himmelens namn finns det knappt ngr N o P prep överhuvudtaget kommersiellt...estimare index, Thomas Barr o allt vad det heter..det är väl inga hemligheter, om det nu funkar så bra..varför hänger inte industrin med?.

Svarade jag inte lite på det tidigare? Testa att köpa PMDD från exempelvis Haack. Då får du hem med posten ett par små plastpåsar och en liten flaska. Innehållet blandar du i 3 st ½ litersflaskor. Skaka om och dosera. Det tar 5 minuter och inget mätande och joxande.

O varför har tropica ammonium i sitt gödningsmedel..som är superexperter på växter??..

Jag har också frågat mig varför ingen har börjat sälja färdigblandad PMDD till skyhögt pris.
Troligtvis är det ett marketing problem. Man vill ha allt i en flaska! Flaskorna är dyrare än soppan (inget nytt). Man vill inte styra folks vattenbyten, etc. Det kan gå fel och man vill inte bli ansvariga.
Tropica och Ammonium. Jag vet faktiskt inte varför. Kanske någon annan? Men jag tror att dom odlar sina plantor emersed och då kanske Ammonium funkar bättre. Dessutom kanske en blandning med det blir stabilare? Bara en soppa att dosera. Sedan tar man från sin egen blandning och paketerar och säljer enligt devisen funkar det för mig funkar det för alla.