bossep skrev:Jonas,
Jag vet att du är en smart man, men behöver övertygas om att du tänker rätt!
Vänta med att byta vatten tills du börjar lyfta ut växter! Om du nu inte mot förmodan har lite Nitrit i burken. Varför tror du nu jag skriver så?
Åh..du gör mig lite generad;-)...
Ja...erkänner att det tog lite tid för mig att smälta hela konceptet med estimate index, pmdd mm....jag söker fortfarandr en riktigt bra genomgång...där matematiken visas mm...för mig var det detta som fick mig att bestämma mig...när jag insåg att derivatan konvergerar mot noll o att man efter ca 5 veckor redan nått steady state med maxvärden alrdig högre än dubbla dosen o lägsta värden alltid över noll...ja...detta att det pendlar exakt mellan ett max o min värde där man har stenkoll på maxvärdet o vet att minvärdet alltid är över 0..genialt!
Ja...o koldioxid o lite mer ljus på detta...o så alla trevliga empiriska data att det faktiskt hjälper mot alger...
Ja...jag måste förstå exakt vad jsg gör, annars är jag en smula envis;-)....tycker också doserna verkar kloka med ca 5 mg/l nitrat o 0.5mg/l fisfat...detta är ju den halt som uppstår om inget hade förbrukats...men det gör det ju såklart...men så tillkommer fiskmat mm...o så väger vi detta mot naturens egna värden som ligger på samma nivåer...o sen följer man redfieldmhyffsat...känns bra att man alltså väljer maxnivåer som inte skenar iväg, men ändå säkra miniminnivån...
Jag svamlar på nu...men nåväl..nu kör jag på detta fullt ut....men återigen...för tusan...nån kan väl skriva en riktigt bra heltäckande skrift?...
Bosse: kör du fulldos då? Eller ännu mer?....fulldos, ör det alltså 10ml/100l liter i veckan efter vattenbytet?
Jag väljer alltså lite mindre vattenbyte, för jag har ju lärt mig av er att lite högre nitrathalter spelar mindre roll...så jag förstår inte rikigt vqrför barr rekommenderar så stora vattenbyten..det kan ju störa akvariet på andra sött!
30% får det bli
Bosse igen: försvann alltså dina alger genom att köra detta koncept fullt ut?...ökade du ljuset också?