Det är en luring med CO2 om du har kalkhaltigt material i karet. Kalken löser sig mycket snabbare med CO2, det är kanske det du råkat ut för med de konstiga värdena. Men jag tror du har koll på det, som gammal saltnisse. Skriver mest som påminnelse, om du mot allt förmodan glömt det... *s*

Precis patrik;-)...jag tror det är vad som sker...ph sänkningen som koldioxiden innebär gör att mitt kalciumkarbonatinnehållande inredningsmaterial(sanden...?)..löser ut calcium o HCO3...detta höjer både Kh o Gh...vilket stämmer bra med mina mätningar. Det viktiga är att jag kollar kh ganska ofta så jag inte håller för låg dos på koldioxiden, då jag ju vill hålla mina 30 ppm i koldioxid..där kommer ju inte ph kontrollern vara hela lösningen för jag måste ju på den ändra önsksde ph intervall på den då fort kh ändrats.
Antagligen kommer jag dock rätt snart landa på en rätt så stabil kh nivå...den kan inte fortsätts i oändlighet utan når ett steady state utifrån min co2 nivå på 30 ppm. Tror jag redan är där egentligen, vilket isåfall innbär ett stadigt kh på 7.5 i min burk ( o ett Gh på 9)

Allt gott
Jonas