Kan väl lägga till några tankar såsom ganska nybliven akvarist och tillika guldmedlem.

För mig handlade det till stor del om information och ur den synvinkeln så var 225 kronor inte mycket att tala om. I synnerhet inte om man jämför med vad jag t.ex. lägger på prenumerationer på facktidskrifter mm. Nu är detta iofs. något som jag personligen valt och för vissa kanske den ekonomiska kostnaden har en inverkan. För min del handlar det (som en del andra påpekat) förutom själva infobiten mer om en symbolisk avgift och även för att man vill stötta en bra sajt. I det fallet tror jag att det kan vara en idé att öppna upp lite mer på allmän basal info som får fungera som aptitretare samtidigt som man behåller specifik dito för guldmedlemmar.

Alltså att man kan få reda på grundförutsättningen för en viss art, men att man måste bli guldmedlem för att få mer specifik info om odling, varianter etc. Just att man trycker på att detta med att vara guldmedlem innebär så mycket mera, och att fortfarande behålla kravet på att man ska vara guldmedlem för att få tillgång till mer matnyttig information, möjligheter till relevant kunskap är en del i det hela. Att sidan lever och frodas tack vare det ekonomiska bidraget är inte heller något som bör gömmas utan tvärtom framhållas ännu mer.

Att delta på forumet här handlar väl sedan även om annat. Jag själv har en hel del andra hobbies, från olika former av teknik vidare till serier och cigarrer. Är i nuläget aktiv på flera forum kring detta och dessutom själv moderator på två. I kombination med livet i övrigt så blir det liksom lite brist på tid vilket sannolikt är något som påverkar många andra deltagare. Nu lurkar jag själv till största delen på forumet här, men hoppar in någon enstaka gång när det finns något där jag känner att jag kan delta.

Ett aber som nykomling är annars även att ett forum samtidigt ofta är en väl inarbetad bekantskapskrets varför det ibland, guldmedlem eller inte, tar bra tag för en nykomling och total novis att komma in i gemenskapen. Forumet i sig är även ganska omfångsrikt så som nytillkommen så är det ibland också lite svårt att veta hur, var och när något ska in och då antar jag att många gör som jag och är lite avvaktande.

Just my two cents worth…

// Niclas